We are going on a trip!

4 oktober 2018 - Gisenyi, Rwanda

HELLEU!

We zijn weer terug van weggeweest!
Deze blog zal gaan over de vakantie die we gevierd hebben!

Het is zondag 23 september en we werden om 10.30 uur opgehaald door Rita, onze reisleidster voor de week! We laadden onze spullen in en gingen op weg naar de tussenstop van de trip: Kibuye. Hier waren we gelukkig niet net het weekend ervoor geweest, dus de timing was lekker... 15 en 16 september verbleven we dus ook in Kibuye en hadden zicht op een heel mooi groot wit hotel: Bethany hotel. Toen we aan Rita vroegen waar we zouden eten bleek dat we hier gingen eten! Wat een toeval. Het eten was heerlijk en nadat we ongeveer 2 uur lunchpauze hadden gehad was het tijd om door te gaan naar de eerste bestemming: het Gisakura Guest House in het Nyungwe National Park, in het zuidwesten van Rwanda. Na een zeer heftige autorit werden we hartelijk ontvangen door gastvrouw Monica en liet ze ons onze kamer zien. Hierna hebben we lekker gegeten en hebben we een, soort van, warme douche genomen.

Maandag begon de dag, in Rwandese begrippen, laat en gingen we om 8 uur op pad om een waterfall hike te doen. Na de administratie reden we naar het startpunt van de wandeling. Gids Peter kwam in een leger outfit met kaplaarzen aan gelopen om ons mee te nemen naar de waterval. We stonden wel versteld van zijn schoenkeuze, sinds wij met onze flitsende hikeshoes dachten goed voorbereid te zijn, ging hij op de tocht met wat simpele kaplaarsjes.
De weg begon langs een theeplantage over een redelijk normale weg. Toen we de weg vervolgde en ineens stopte langs de bosjes zei Peter: 'okay! Let's go into the bush and start the hike!' Kijk, dat begon er meer op te lijken! In tegestelling tot wat wij gewend waren was de heenweg bergje af en de terugweg bergje op. Het wandelen downhills was zeker niet verkeerd, een dichtbegroeid bos met vele verschillende planten en bomen, wat Yva liet afvragen waarom dit een bos is en geen jungle. Halverwege de heenweg riep Peter: 'MONKEYS!' en wees naar een boom recht voor ons. Er zaten aapjes in de boom! En of het nog niet gekker kon, ze gaven een hele show weg! De stuntelaapjes vlogen van de ene naar de andere boom! Super gaaf gezicht, maar om even een mooie foto met de camera te schieten was nog wel een kunst. Na een poging of 20 uiteindelijk toch een gave shot voor elkaar gekregen. Nadat de foto's gemaakt waren, want toeristen, liepen we verder naar de waterval. De waterval was mooi, begrijp ons niet verkeerd, maar wij hadden het wel wat spectaculairder verwacht. Desalniettemin werden ook hier de nodige fotoshoots gehouden. Met gevaar voor eigen leven glibberde we over de rotsen om een goeie foto te maken. Na de waterval bewondert te hebben was het tijd voor de barre tocht terug omhoog. En die beste mensen, was best pittig. We sporten hier natuurlijk al niet zoveel dus het was een aanslag op onze lichamen. Dat bleek ook achteraf, want toen Rita ons op wilde halen voor een eventueel middagprogramma trof ze ons alle 3 slapend aan in onze kamer. Oeps?

Dinsdag vertrokken we bepakt en bezakt om naar een ander guest house te gaan iets oostelijker in het Nyungwe. Als tussenstop deden we een canopy walk. Deze werd gecombineerd met een korte natuurwandeling door het park. Ditmaal hadden we een iets minder sociaal gemakkelijke tourleider. We kwamen namelijk een leuk vogeltje tegen, maar de tourleider wist niet zo goed of we al klaar waren met het beestje te bewonderen, waardoor we uiteindelijk 10 minuten hebben gestaard naar een vogeltje op een stuk hout.. Na 30 minuten wandelen kwamen we aan bij de bekende brug en liepen we eroverheen, natuurlijk ook met de nodige fotoshoots. Op de terugweg, die ook bergje op was, kwamen we weer aapjes tegen die in de boom aan het spelen waren. Na de tocht lunchten we bij de receptie van de canopy walk en vervolgden we onze weg naar het guest house voor de avond. Na enige tijd arriveerde we in Kitabi in het KCCEM Guest House. Naast het huisje waar we verbleven was een gigantische theeplantage, dus wij wilden hier even doorheen lopen. Samen met Rita en Steven, de chauffeur, liepen we al zingend en dansend door de plantage. Voor de zon onder was waren we terug in het kamertje en namen we (weer) een soort van warme douche.

Woensdag stonden we om 5.45 uur op om vervolgens ontbijt te hebben om 6.45 uur. Toen wij vervolgens om 6.45 uur aankwamen voor het ontbijt was kwamen we achter dat naast het ontbijt, zelfs Rita en Steven er niet waren. Door een waarschijnlijke miscommunicatie was er pas ontbijt, en dus Rita en Steven er om 7.15 uur... Daar ging een waardevol half uurtje extra slaap... Na het ontbijt pakten we snel alle tassen in en gingen opweg naar Kigali. Tijdens deze reis zouden we 2 keer stoppen bij 2 musea. Het eerste museum was het Etnographic Museum in Butare. Dit museum ging vooral over de geschiedenis van Rwanda. Het tweede museum was het Kings Palace Museum in Nyanza. Hier is een replica van een vroeger paleis van de koning gebouwd. De musea waren leuk, maar we wilden graag naar ons verblijf in Kigali. Na de lunch reden we door naar Kigali. Hier wachtte ons een fantastisch hotel met zwembad (!) en werden we ontvangen met passievrucht drankjes, best luxe. We ruilden onze slobberbroeken in voor jurkjes, want die hadden we tenslotte niet voor niets meegenomen. Na een goed diner was het weer tijd voor een heerlijk warme douche en lagen we in heerlijke bedjes.

Donderdag ging de wekker om 4.45 uur want het was vandaag tijd voor: SAFARI! Zonder ontbijt vertrokken we om 5.30 uur richting het Akagera National Park. Onderweg stopten we bij een soort hip Afrikaans Starbucks tentje die de lekkerste muffins en koffie/thee/chocolademelk verkocht. Nu was het pas echt vakantie met een lekker stukje Westerse input! We reden vervolgens door naar het park en toen we binnen de hekken reden wachtten er meteen een paar aapjes op ons. De safari kon beginnen!
Laten we deze dag maar even kort samenvatten (we hebben immers veeeeels te veel mooie dingen gezien) . In totaal hebben we zo'n 8 uur in de auto gezeten, meer dan 200 kilometer afgelegd door het park, lunch gehad op zo'n 30 meter afstand van chillende nijlpaarden en geprobeerd mooie plaatjes te schieten. De dag van ons leven dus :). Na de safari was het tijd om naar het hotel te gaan. Deze staat midden in het park dus vanuit de safari scheurden we naar dit wederom veels te luxe slaapverblijf. Bij aankomst werden we weer opgewacht met een sapje en deze keer zelfs een warm, nat handdoekje om onze handen schoon te maken. Als ware prinsesjes werden we naar onze kamer begeleid. Onze reisleidster Rita stond erop dat we een kamer met zn 3en zouden krijgen en dit resulteerde in een soort mega appartement met 2 slaapkamers en een dubbele badkamer. Alsof dat nog niet genoeg was stond in een slaapkamer een 'tweepersoons' bed dat zo groot was dat we er makkelijk met zn 3en in konden slapen :D. Het was tijd voor een snelle duik in het zwembad (we werden bij de receptie voor gek verklaard dat we überhaupt nog wilden zwemmen) en na een warme douche was het weer tijd voor een chique diner (in jurkje natuurlijk). Rita herkende ons amper toen we schoon en opgetut de eetzaal in liepen! Omdat het ons laatste diner was van de vakantie besloten we een voor- en hoofdgerecht te nemen. Al snel viel ons oog op bruchetta's en dat werd dan ook de keus die we maakten. De ober kwam echter al snel terug met de mededeling dat hij geen basilicum meer had en of dit oke was. Wij vonden het prima en wachtten het af. Toen de bruchetta's kwamen en we ons langverwachtte hapje namen, vlogen onze monden bijna in de fik door de hoeveelheid knoflook die de kok erop had gesmeerd. We denken dat er per broodje bruchetta minstens een 2 teentjes knoflook lag (niet overdreven), wat we na het eerste hapje er vakkundig af hadden gehaald. Hierna waren ze prima te doen! Na het eten was het tijd om neer te ploffen op het enorme bed en heerlijk te slapen na deze toffe dag.

Vrijdag was het tijd voor een bootsafari! We stapten in een krakkemikkig bootje en vaarden/voeren rustig weg richting de eerste diertjes. Toen we de eerste nijlpaarden hadden gespot vond de kapitein het tijd dat we snel naar de overkant van het meer gingen, dus gaf even goed gas. Het krakkemikkige bootje bleek een soort speedboot te zijn waardoor we in een mum van tijd aan de overkant waren. Na een tijdje kwamen we een aantal krokkodillen tegen die lekker op de kant lagen te zonnen. De boot vaarde/voer echter tegen een soort takje aan die geluid maakte, waardoor de krokkodillen als reflex het water in doken en wij ze dus uit het oog waren verloren... Opzich niet ideaal als je op een klein bootje zit. Ook had Rita de kapitein verteld dat we gisteren geen olifanten hadden gezien in dit grote park, wat vrij bijzonder is aamgezien er heel veel van deze dieren leven. Onze driver Damascene is al 11 jaar chauffeur in Akagera en is er al meer dan 1000 keer geweest, maar het was pas zijn 4e keer dit jaar dat hij geen olifanten had gezien. Dit geeft aan hoe veel ongeluk we hadden op dit gebied... De kapitein had dus nog zijn best gedaan om olifanten te zien maar ook dit mislukte... Enigzins teleurgesteld omdat het een safari zonder olifanten was, stapten weer weer in de auto om naar huis te gaan. We kunnen terugkijken op een supertoffe week met veel nieuwe ervaringen en indrukken!

Excuus voor de late blog. We zullen (proberen) vanaf nu weer netjes elke week een blog te plaatsen ;).

Kussies van de nieuwe Freek Vonken,
Ditte, Eline en Yva

1. Papa, mams , tootje en oma:
    4 oktober 2018
    weer een mooi reisverhaal dames! een waanzinnig mooie ervaring rijker
    en fijn dat jullie ff een lekker hotel hadden met goed eten.

groetjes uit Delft
  2. Ankie & Co.:
    5 oktober 2018
    Geweldig dat jullie deze safari konden maken! 🐒🐊🏞Een mooi avontuur waarbij jullie ook weer eens lekker hebben gegeten, gedoucht en geslapen 🍞🍛🍴👍🏼Liefs van de Vervoorntjes👋🏽😘
  3. Ingrid:
    9 oktober 2018
    Wat een mooie trip hebben jullie gemaakt,
    Super leuk om jullie te volgen!